Účast žáků na akcích pro podporu přírodovědných a technických oborů (STEM) zvyšuje pravděpodobnost, že budou později takový obor opravdu studovat. Přednášky žen – expertek mají na volbu přírodovědně-technického oboru silnější vliv než prezentace mužů. S těmito poznatky přichází nová švýcarská studie „Co dělá vzor vzorem? Účast na akcích STEM a vliv expertek“.

Ženy jsou v technických oborech dlouhodobě zastoupeny výrazně méně než muži. Podíl žen mezi studenty technických oborů činí v České republice 28 %. V roce 2022 bylo mezi českým studentstvem informatiky pouze 18 % žen. Tento nepoměr je výzvou zejména proto, že technicky zaměřené firmy se potýkají s chronickým nedostatkem kvalifikované pracovní síly.

Mnoho iniciativ kariérového poradenství je proto zaměřeno na propagaci přírodovědně-technických oborů (STEM - věda, technologie, inženýrství a matematika). Cílem akcí jako workshopy, exkurze nebo přednášky je zviditelnit možnosti technické, zpravidla nadstandardně placené kariéry.

Ve Švýcarsku se pořádání akcí na propagaci STEM dlouhodobě věnuje Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) z Curychu ve spolupráci se Švýcarskou akademií inženýrských věd (SATW). Tyto dvě organizace navštěvují každý rok mnoho škol po celém Švýcarsku a nabízejí vlastní sérii akcí ke zvýšení zájmu žáků o předměty a profese STEM. Workshopy trvají jeden nebo dva dny. Žáci jsou omluveni z výuky, aby se mohli zúčastnit prezentací a modulů z různých předmětů STEM v rámci akce. Prezentace jsou vedeny odborníky z různých oblastí STEM. Tyto dvě organizace na švýcarských středních školách uspořádaly od roku 2004 přes 180 akcí.

Akce na podporu STEM mají na volbu oboru pozitivní vliv

Mají ale takové akce reálný dopad? Skutečně zvyšují pravděpodobnost, že účastníci akce na podporu kariéry STEM si později takový obor studia zvolí? Organizátoři ETH a SATW se to pokusili zjistit. Nejprve detailně analyzovali, jaké akce od roku 2004 do roku 2019 uspořádali. Digitalizovali podklady k celkem 183 akcím s více než 4000 prezentacemi a 1500 řečníky. Přesně ví, kdy a kde se akce konala. Tato data pak porovnali se školskými administrativními údaji o výběru předmětů a o vysokoškolských titulech všech 350 000 studentů, kteří získali maturitu mezi školními roky 1999/2000 a 2019/20.

Ukázalo se, že u žáků, kteří se zúčastní akce STEM a získají maturitu ve stejném roce, je o 0,95 p.b. (procentního bodu) vyšší pravděpodobnost, že si vyberou studium takto zaměřeného oboru. Vzhledem k tomu, že v průměru 22,3 % absolventů švýcarských středních škol začíná studovat STEM, projevuje se tento efekt nárůstem o 4,2 procenta.

To pro ilustraci znamená, že ve Švýcarsku si zpravidla obor STEM vybírá přes 22 studentů ze sta. Pokud se tato skupina 100 žáků navíc zúčastní akce na podporu studia STEM, rozhodne se pro kariéru STEM 23 studentů.

Tyto iniciativy mají pozitivní dopad i z dlouhodobého hlediska. U studentů, kteří se zúčastní akce STEM v roce, ve kterém získají maturitu, je o 0,89 p. b. vyšší pravděpodobnost, že do šesti let získají bakalářský titul v oboru STEM (tj. nárůst o 6,4 procenta). Akce na podporu STEM nemají žádný dopad na studenty, kteří se sice akce účastní, ale maturitní vysvědčení získají až v dalším roce.

Prezentace expertek STEM zabírají lépe

Dalším cílem studie bylo ověřit, jaký efekt na výběr oboru STEM účastníky akcí mají ženy – expertky STEM, které na akcích přednášely. Ukázalo se, že jejich prezentace byly efektivnější. Prvním poznatkem bylo, že akce s vyšším zastoupením žen mezi přednášejícími měly větší dopad na výběr STEM oboru studentkami. Také se ale ukázalo, že měly silnější vliv i na studenty – chlapce, kteří se zúčastnili akcí s vyšším zastoupením ženských expertek. Styl jejich prezentací byl totiž odlišný od jejich mužských protějšků, a to i v rámci stejných oborů. Expertky častěji obohacovaly své prezentace o témata z každodenního života studentstva, častěji zmiňovaly kreativitu a častěji povzbuzovaly posluchače k aktivní účasti na prezentaci. Roli tedy nehraje jen pohlaví přednášejících, ale i styl prezentace a informace, které sdělují.  

Proč může být (nejen) pro ženu fajn pracovat v některém z technických oborů, se dozvíte na webu Datové platformy zaměstnanosti Zlínského kraje v sekci Trochu jiná kariéra. Například od Petry Stehlíkové, softwarové inženýrky z IT společnosti Edhouse.

 

 

Zdroje: