V jakých oborech a profesích chtějí žáci středních škol ze Zlínského kraje pracovat? Zajímá je podnikání nebo chtějí být spíše zaměstnaní?

Ve Zlínském kraji pravidelně probíhá průzkum mezi žáky závěrečných ročníků středních škol. Průzkum je zaměřen na otázky jako: chtějí žáci po studované škole pracovat nebo dále studovat, jaký obor chtějí případně studovat, jaké profese preferují, jaké mají plány po ukončení středoškolského studia a představy o budoucím výdělku. Průzkum také zjišťuje, jak žáci hodnotí dostupnost a kvalitu kariérového poradenství, kdo nebo co je ovlivnilo při volbě studijního oboru a školy, co si myslí o své škole a kvalitě výuky.

Sestava přináší informace o preferencích v oblasti budoucího pracovního uplatnění žáků středních škol Zlínského kraje. Graf v horní části se zabývá preferovanou ekonomickou aktivitou. Pro detailnější analýzu dat lze využít filtr „Typ studia“ a „Respondent“. Grafy v dolní části sestavy informují o preferovaných oblastech uplatnění a povoláních. V seznamu povolání v pravém grafu lze rolovat a zobrazit seznam všech povolání.

Zajímá středoškoláky studium nebo práce? Kde a proč chtějí pracovat?

Graf v levé části sestavy zachycuje, co plánují žáci SŠ ze Zlínského kraje po ukončení aktuálně studované školy dělat. Zda chtějí nastoupit do zaměstnání, dále studovat nebo kombinovat práci a studium. Graf v pravé části přináší informaci o prioritách žáků při výběru konkrétního pracovního uplatnění. Graf v dolní části sestavy ukazuje, zda by v budoucnu chtěli pracovat ve Zlínském kraji nebo by raději působili jinde.

Jaký příjem na začátku své kariéry žáci SŠ očekávají? Očekávají dívky nižší výdělek?

Graf obsahuje informace o průměrném očekávaném výdělku žáků v jednotlivých profesních oblastech, v nichž se žáci chtějí primárně uplatnit. Rozdělení na ženy a muže ilustruje rozdílná očekávání výdělku z genderového hlediska. Sestava nabízí i podrobné třídění dat podle typu studia žáků.

Co nejvíce ovlivňuje žáky při výběru povolání nebo studia? Co postrádají středoškoláci při rozhodování?

Sestava je věnována volbě povolání nebo studia v souvislostech.

Graf v levé části sestavy retrospektivně popisuje, kdo (nebo co) mělo rozhodující vliv na výběr aktuálně studované střední školy. Graf v pravé části identifikuje informační zdroje pro rozhodování středoškoláků o volbě budoucího povolání nebo dalšího studia. Graf v dolní části sestavy obsahuje informace o tom, co studentům chybí při rozhodování o volbě povolání nebo dalšího studia.

Data lze podrobněji třídit podle typu studia a podle pohlaví respondentů.

Metodika a zdroje dat

Datovým zdrojem jsou výsledky šetření profesní orientace žáků posledních ročníků středních škol na území Zlínského kraje ve školním roce 2022/2023.

Ve Zlínském kraji pravidelně probíhá průzkum mezi studenty závěrečných ročníků SŠ. Průzkum je realizován prostřednictvím online dotazníku. Průzkum je zaměřen na otázky: zda chtějí žáci po studované škole pracovat nebo dále studovat, jaký obor chtějí případně studovat, jaké profese preferují, jaké mají plány po ukončení středoškolského studia a představy o budoucím výdělku. Průzkum také zjišťuje, jak žáci hodnotí dostupnost a kvalitu kariérového poradenství, kdo nebo co je ovlivnilo při volbě studijního oboru a školy, co si myslí o své škole a kvalitě výuky.